Jaarvergadering 13 maart 2025 Terug
Algemene Ledenvergadering HSV de Ruisvoorn
Hierbij nodigen wij U uit tot het bijwonen onze 53ste Algemene Ledenvergadering.
De vergadering zal worden gehouden op donderdag 13 maart 2025.
Aanvang 20.00 uur in gebouw de Schakel te Acquoy, de zaal is open om 19.30 uur
Voor de vergadering liggen ter inzage de notulen van de vorige jaarvergadering en het financieel verslag van het afgelopen jaar.
Vragen of opmerkingen kunnen dan tijdens de vergadering gesteld worden.
De agenda voor deze avond is:
1. Opening door de voorzitter
2. Mededelingen door de voorzitter
3. Notulen ledenvergadering van 21 maart 2024 van de Ruisvoorn
4. Verslag jeugdcommissie en programma 2024
5. Verslag van de kascontrole commissie Acquoy
6. Verkiezing van een kascontroleur, aftredend is
    Jacob Boveschen
7. Financieel verslag en goedkeuring begroting 2025
8. Huldiging van de jubilarissen
9. Pauze met een borrel
10. Nieuwe statuten en vernieuwd huishoudelijk reglement
11. Bestuursverkiezing Romke Ferweda lid herkiesbaar
Kars Blommers secretaris herkiesbaar
      Gilles van Steijn voorzitter herkiesbaar
12. Verslag 50+ competitie
13. Kortverslag van de wedstrijden van 2024 met de presentatie van 2025
14. Afscheid van de wedstrijdcommissie van de 50+ en het verwelkomen van nieuw commissie lid
     (Bram Hoogedoorn) en assistent Willem 't Lam
15. Prijsuitreiking serie en de Koningsvisser
16. Rondvraag
17. Sluiting
Wij als bestuur hopen dat u deze vergadering bij zult wonen om het beleid voor de toekomst mee te bepalen.
Draagt u de club een warm hart toe en je bent bereid wat werkzaamheden voor de club te doen kom dan een plaats vervullen in ons bestuur, wij zullen u van harte inwijden in de bestuurszaken.
Heeft u interesse neem contact op met een bestuurslid, die u kunt vertellen wat de werkzaamheden kunnen zijn, de tijd die je eraan moet besteden valt best wel mee.
Tot een half uur voor aanvang van de vergadering kunt u zich opgeven.
Samen gaan met hengelsport Beesd.
Acquoy Beesd Combinatie “De Ruisvoorn”
"ABC De Ruisvoorn"
HHR Consept.
Consept statuten.
Etc.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT 2025
Vastgesteld door de Algemene Leden Vergadering van HSV abc “de Ruisvoorn te Acquoy
Artikel 1: Begripsbepalingen.
In dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder:
de vereniging: de hengelsportvereniging Acquoy Beesd Combinatie “de Ruisvoorn” gevestigd te Rhenoy de statuten: de statuten van de vereniging, vastgesteld bij notariële
akte d.d. . . . . . . . . . . . . ,
verleden voor notaris . . . . . . . . . . . . .
Te . . . . . . . . . . . . . . . . .
zoals laatstelijk gewijzigd bij notariële akte, d.d. . . . . . . . . . . . . .
verleden voor notaris . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . te. . . . . . . . . . . . .
het bestuur van de vereniging.
Artikel 2: Contributiebetaling.
De jaarlijkse contributie moet door een lid of jeugdlid bij vooruitbetaling op een door het bestuur te bepalen moment worden voldaan.
Betaling kan op één of meer van de hierna genoemde manieren gebeuren: in contanten of door girale betaling bij een verkooppunt van lidmaatschapsbewijzen; door overschrijving naar een bank- of girorekening van de vereniging; door afgifte van een machtiging / automatische incasso.
Indien de contributie niet tijdig is betaald, kan het bestuur het lidmaatschap opzeggen.
De contributie voor het komende verenigingsjaar die niet tijdig is voldaan kan worden verhoogd met een door het bestuur vast te stellen bedrag voor administratie- en incassokosten.
Deze handeling is overgedragen aan de ledenadministratie van SVN.
Artikel 3
Iedereen die lid is van de vereniging, vist in ons viswater en/of deelneemt aan onze activiteiten, onderschrijft de doelstellingen en het huishoudelijk reglement van de vereniging en houdt zich aan de omgangsregels.Overtredingen
Wie dat doet, is van harte welkom.
Artikel 4 Overtredingen:
De overtredingen zoals bedoeld in de statuten bestaan uit:
a.  Het niet nakomen van de bepalingen die zijn vastgelegd in de Visserijwet 1963 en de daarop gebaseerde overheidsvoorschriften alsmede het niet nakomen van de voorwaarden van door de vereniging of een overkoepelende organisatie uitgereikte schriftelijke toestemming(en)
b.  Het kopen, te koop aanbieden of verkopen van vis;
c.  het gebruik van verboden vis- of vangtuigen dan wel vistuigen waarvoor betrokkene geen toestemming heeft;
d.  het vissen op onsportieve wijze;
e.  het zich schuldig maken aan dierenkwelling;
f.   het vissen zonder schriftelijke toestemming en/of meewerken aan of gelegenheid geven tot vissen zonder schriftelijke toestemming in wateren waarvan de vereniging het visrecht heeft dan wel water waarvoor de vereniging een machtiging heeft;
g.  het hinderen, beledigen en bedreigen van hengelsportcontroleurs en het niet meewerken aan controle door hengelsportcontroleurs of opsporingsambtenaren;
h.  handelingen te verrichten die kunnen leiden tot verstoring, vernieling of beschadiging van de natuur en/of andermans eigendommen of tot hinder voor anderen;
i.  vislijn en ander afval achter te laten op de visplaats. Bij het verlaten van de visplaats dient deze schoon te zijn.
j.  het niet naleven van de omgangsregels (zie bijlage bij dit Huishoudelijk Reglement)
k.  ander onbehoorlijk gedrag en/of handelen of nalaten waardoor de belangen van de vereniging worden geschaad.
Artikel 5 Commissie ter behandeling van overtredingen
1. De commissie ter behandeling van overtredingen bestaat uit een oneven aantal leden, te weten 3 leden en 3 plaatsvervangende leden.
De leden en plaatsvervangende leden van de commissie worden benoemd door het bestuur op de wijze zoals vermeld in de statuten.
Een plaatsvervangend lid treedt in alle rechten en plichten van het lid dat hij vervangt.
2. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een secretaris aan en uit de plaatsvervangende leden een plaatsvervangend voorzitter en plaatsvervangend secretaris.
3. Telkens wanneer door het bestuur van de vereniging een lid of een plaatsvervangend lid moet worden benoemd geeft het bestuur van de vereniging hiervan kennis aan de leden van de vereniging op één of meer van de hierna genoemde manieren: publicatie in het verenigingsblad of een ander blad of op de website van de vereniging, via e-mail of op enige andere geschikte wijze.
Binnen … weken na deze kennisgeving(en) kan op een gezamenlijk voorstel van minimaal … leden een kandidaat worden voorgesteld voor de benoeming tot lid of plaatsvervangend lid.
Het bestuur kan dit voorstel mits dit gemotiveerd gebeurt, terzijde schuiven.
4. De taak van de commissie bestaat uit het behandelen van door het bestuur aan de commissie voorgelegde kwesties met betrekking tot (vermeende) overtredingen door (jeugd)leden van de vereniging alsmede het uitbrengen van een gemotiveerd advies aan het bestuur met betrekking tot deze (veronderstelde) overtredingen.
5. De commissie kan zelfstandig de volgende besluiten nemen: de zaak te seponeren (niet verder behandelen), vrijspraak en schorsing van het betrokken lid voor maximaal één maand.
Ten aanzien van andere sancties brengt de commissie advies uit aan het bestuur waarna het bestuur beslist.
De commissie kan het bestuur de volgende sancties adviseren: Commissie ter behandeling van overtredingen
- het geven van een mondelinge of schriftelijke waarschuwing;waarschuwing;Commissie ter behandeling van overtredingen
Commissie ter behandeling van overtredingen
waarschuwing;Commissie ter behandeling van overtredingen
Commissie ter behandeling van overtredingen
- een schorsing van meer dan één maand met een maximum van Commissie ter behandeling van overtredingen
maanden;
- opzegging van het lidmaatschap;Commissie ter behandeling van overtredingen
- ontzetting uit het lidmaatschap (royement); melden bij SVN
6. De commissie neemt geen beslissing zonder dat zij het betrokken lid en bij een jeugdlid, diens wettelijk vertegenwoordiger.
De commissie neemt geen beslissing zonder dat zij het betrokken lid en bij een jeugdlid, diens wettelijk vertegenwoordiger
– heeft gehoord althans in de gelegenheid heeft gesteld om te worden gehoord.
7. Zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen twee maanden na de melding van de vermeende overtreding neemt de commissie overeenkomstig het voorgaande lid, ofwel zelf een besluit dan wel brengt de commissie advies uit aan het bestuur.
Leden van de commissie die rechtstreeks of zijdelings bij de (vermeende) overtreding (kunnen) zijn betrokken nemen geen deel aan de behandeling en worden vervangen door hun plaatsvervanger(s).
Elke beslissing (besluit of advies) wordt genomen door de voltallige commissie.
Bij verhindering aan de commissievergadering deel te nemen, wordt een lid vervangen door diens plaatsvervanger.
8. De voorzitter van de commissie of bij diens afwezigheid, diens plaatsvervanger stelt in overleg met de overige commissieleden de datum vast voor de behandeling van de overtreding en leidt de vergadering.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.
9. De commissie is bevoegd inzage te vorderen van alle documenten die op de (vermeende) overtreding betrekking hebben en betrokkenen en getuigen om inlichtingen te vragen.
De commissieleden zijn verplicht tot geheimhouding met betrekking tot hetgeen hen uit hoofde van hun functie bekend is geworden.
10. De commissie motiveert haar besluit of advies dat wordt ondertekend door de voorzitter dan wel diens plaatsvervanger en de secretaris dan wel diens plaatsvervanger.
Het besluit vermeldt de namen van de overige leden van de commissie die aan de besluitvorming deelnamen.
De commissie besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.
Elk lid of plaatsvervangend lid heeft één stem.
11. Tegen de beslissing van de commissie staat geen bezwaar of beroep open.
De beslissing wordt aan het bestuur gestuurd. Indien de beslissing inhoudt een vrijspraak, het seponeren van de zaak of een schorsing van het betrokken (jeugd)lid voor betrokkene lid of aan de wettelijk vertegenwoordiger(s) van het betrokken jeugdlid.
Artikel 6: Commissie van beroep
1. De commissie van beroep bestaat uit 3. leden en 3 plaatsvervangend leden.
De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en een secretaris aan en uit de plaatsvervangende leden een plaatsvervangend voorzitter en plaatsvervangendsecretaris.
2. Het bestuur van de vereniging stuurt een beroepschrift zoals bedoeld in artikel 5, lid 4 of artikel 7, lid 8 van de statuten direct naar de commissie van beroep in zoveel exemplaren als er commissieleden zijn, onder vermelding van de termijn waarbinnen de commissie uitspraak moet doen.
De voorzitter en bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter draagt er zorg voor dat een voltallige commissie bestaande uit 3 personen wordt samengesteld uit de leden, respectievelijk de laatsvervangende leden en dat alle (plaatsvervangende) leden een exemplaar van het beroepschrift ontvangen met vermelding van de datum en het tijdstip waarop en de plaats waar het beroepschrift zal worden behandeld.
3. De commissie neemt geen beslissing dan nadat zij de betrokken aanvrager van het lidmaatschap of het betrokken lid heeft gehoord dan wel heeft uitgenodigd om te worden gehoord en de aanvrager van het lidmaatschap, respectievelijk het lid ook na herhaald verzoek aan die uitnodiging geen gehoor heeft gegeven.
De commissie van beroep is bevoegd het bestuur te horen.
De commissie kan inzage vorderen van alle stukken die op de kwestie betrekking hebben en is bevoegd betrokkenen en getuigen om inlichtingen te vragen.
4. De commissie beslist met volstrekte meerderheid van stemmen. Elk lid of plaatsvervangend lid heeft één stem.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.
5. De commissie motiveert haar uitspraak en legt deze schriftelijk vast. De uitspraak wordt ondertekend door alle leden of plaatsvervangende van de commissie die over het beroepschrift oordeelden.
De uitspraak wordt binnen de termijn zoals bedoeld in lid 2
aangetekend aan betrokkene toegezonden onder gelijktijdige toezending van een afschrift daarvan aan het bestuur.
Artikel 7: Commissie water- en visstand beheer
1. De commissie water- en visstand beheer bestaat bij voorkeur uit 2 tot 4 leden.
Het bestuur wijst een coördinator aan.
De commissie water- en visstand beheer adviseert het bestuur met betrekking tot het visserijkundig beheer van de wateren waarvan de
vereniging het visrecht heeft.
De commissie zal daartoe zoveel mogelijk gegevens (laten) verzamelen betreffende de waterkwaliteit, de visstand, de bevisbaarheid en
overige relevante onderwerpen inzake de voor de vereniging van belang zijnde wateren.
2. De commissie rapporteert periodiek maar tenminste eenmaal per jaar haar bevindingen aan het bestuur.
Voor het doen van uitgaven is voorafgaande goedkeuring vereist van
het bestuur.
3. De commissie vergadert zo vaak als zij dit nodig acht.
De commissie is bevoegd besluiten te nemen wanneer alle commissieleden ter vergadering aanwezig zijn.
Besluiten worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen.
Elk lid van decommissie heeft één stem.
De commissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.
Artikel 8: Wedstrijdcommissies
1. De wedstrijdcommissie bestaat bij voorkeur uit 2 tot 5 leden.
Het bestuur wijst een coördinator aan.
2. De commissie heeft tot taak op verzoek van het bestuur wedstrijden te (laten) organiseren.
De bijzonderheden van een wedstrijd, waaronder het bepalen van plaats en datum worden vastgesteld in overleg met het bestuur.
3. De commissie kan een wedstrijdreglement opstellen wat zij ter goedkeuring voorlegt aan het bestuur. Het wedstrijdreglement mag geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met landelijke of federatieve wedstrijdreglementen.
4. Voor het doen van uitgaven is voorafgaande goedkeuring vereist van het bestuur.
5. De commissie vergadert zo vaak als zij dit nodig acht.
6. De commissie is bevoegd besluiten te nemen wanneer alle commissieleden ter vergadering aanwezig zijn.
Besluit worden genomen met volstrekte meerderheid van stemmen.
Elk lid van de commissie heeft één stem.
De commissie kan zich laten bijstaan door deskundigen.
Artikel 9: Controlecommissie
De controlecommissie bestaat bij voorkeur uit 2tot 4 leden.
Het bestuur wijst een coördinator aan.
De taken van de controlecommissie worden nader beschreven in artikel 17 van de Statuten.
Artikel 10: Jeugdcommissie
1. De jeugdcommissie bestaat bij voorkeur uit 2 tot het aantal leden wat nodig is .
De commissie wijst zelf een voorzitter aan of samen.
(Het bestuur wijst een coördinator aan.)
2. De commissie heeft tot taak op verzoek van het bestuur jeugdactiviteiten – bijv.
vislessen op basisscholen - te organiseren.
De bijzonderheden van een jeugdactiviteit, waaronder het bepalen van plaats en datum worden vastgesteld in overleg met het bestuur.
3. De commissie kan een wedstrijdreglement opstellen wat zij ter goedkeuring voorlegt aan het bestuur.
Het wedstrijdreglement mag geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met landelijke of federatieve wedstrijdreglementen.
4. De commissie kan zelfstandig initiatieven nemen, coördineren en zorgen voor de uitvoering van wedstrijden, het vaststellen van de uitslagen en eventuele andere activiteiten.
5. De commissie rapporteert periodiek maar tenminste eenmaal per jaar haar bevindingen aan het bestuur.
6. Voor het doen van uitgaven is voorafgaande goedkeuring vereist van het bestuur.
7. De commissie vergadert zo vaak als zij dat nodig acht.
Artikel 11: Jeugd
Jeugd is een kwetsbare groep, die zorgvuldig moet worden beschermd tegen ongewenst gedrag.
De leden van de jeugdcommissie en alle andere vrijwilligers die actief zijn met jeugdactiviteiten worden daarom zorgvuldig geselecteerd.
Ook zijn zij verplicht om een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag) aan te vragen.
Deze dient tenminste elke drie jaar opnieuw te worden aangevraagd en te worden overlegd aan het bestuur van de vereniging.
Tenslotte wordt alle vrijwilligers die actief zijn met jeugd, gevraagd om de “Gedragscode (vrijwillige) medewerkers” te lezen, ondertekenen en na te leven.
Artikel 12 Taakverdeling dagelijks bestuur
Conform art. 13 lid 1 van de Statuten HSV De Put 2020
a. De voorzitter heeft de volgende taken:
- Het leiden van de bestuursvergaderingen en de Algemene ledenvergadering.
- Het leiden van het bestuur, d.w.z. initiatieven nemen, coördineren en zorgen voor
- de uitvoering van bestuurswerkzaamheden.
- Het aansturen van de commissies.
- Het onderhouden van externe contacten zoals met bijvoorbeeld de gemeente,
- het waterschap, de hengelsportfederatie, Sportvisserij Nederland, Visstandbeheer etc.
- Het vertegenwoordigen van de vereniging bij officiële gelegenheden (binnen en buiten de vereniging).
- Aan de leden verantwoording afleggen over het door het bestuur gevoerde beleid,
- Het toezien op en draagt bij aan de uitvoering van de besluiten die door de algemene ledenvergadering zijn genomen.
- Het (met de secretaris) opstellen en bewaken van de agenda van de
vergaderingen.
Het controleren van de door de penningmeester gedane uitgaven
en ontvangsten.
- Het motiveren van de vrijwilligers door middel van het tonen van belangstelling en het blijk geven van waardering voor hun werk.
Samen met de secretaris: Public Relations, mediapublicaties (zoals Facebook) en voorkomende ad hoc taken.
b. De secretaris is als zodanig verantwoordelijk voor een goede afhandeling van administratieve taken, zoals:
- Het behandelen van ingekomen stukken.
- Het voorbereiden en uitvoeren van het beleid(vastgesteld door het bestuur).
- De ledenadministratie (HSV-Leden via/samen met Sportvisserij
- Nederland)).
- Het aangaan van overeenkomsten.
- De interne en externe correspondentie,
- Het verzorgen van informatievoorziening richting het bestuur
- Het opstellen van het jaarverslag van de vereniging;
- Het (samen met de voorzitter) verzorgen van de agenda van de
vergadering;
- Het verzorgen van uitnodigingen, agenda en notulen van bestuurs- en
algemene vergaderingen.
- Het bijhouden van de website Samen met de voorzitter: Public Relations, mediapublicaties (zoals Facebook) en voorkomende ad hoc taken.
c. De penningmeester is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en voor een juiste registratie hiervan.
Ook is hij/zij verantwoordelijk voor:
- De financiële afhandeling van alle genomen besluiten.
- Het beheer van de kas en bankrekeningen.
- Het betalen van de rekeningen.
- Het namens het bestuur verantwoording afleggen aan de algemene
ledenvergadering over het beheer van de financiële zaken.
Hij overlegt hiervoor een schriftelijk financieel jaarverslag waarin in ieder geval is opgenomen de balans en het kasstroomoverzicht.
- Controle van de financiële stukken door een kascommissie.
- Het incasseren van contributies (HSV-Leden via/samen met
Sportvisserij Nederland), toegezegde donaties en andere betalingen.
Artikel 13 Visbotensteiger en oevertje
1 Van de boten bezitter verwachten we dat zij hun boot drijvende houden en dat de boot geen last veroorzaakt voor zijn naast gelegen boten.
2 Voor een plek aan de steiger / kommetje wordt jaarlijks een huursom betaald.
3 Blijft men in gebreke dan vervalt het recht op een ligplaats.
4 Jaarlijks onderhoud gaan we met alle huurders oppakken en wordt door het bestuur opgepakt.
Bijlage 1: Voorbeeld Omgangsregels (bron: NOV, zie infoblad “In veilige handen”)
Wij vinden afspraken over de manier van omgaan met elkaar elangrijk, omdat iedereen zich prettig en veilig moet kunnen voelen.
Dit kan alleen als je elkaar in je waarde laat en elkaar met respect behandelt.
Dit betekent dat wij in onze vereniging alle vormen van gelijkwaardige
behandeling zoals, pesten, machtsmisbruik, discriminerende, racistische, seksistische of (seksueel) intimiderende gedragingen of opmerkingen, of het hiertoe aanzetten, ontoelaatbaar vinden.
Wij vragen van alle vrijwilligers, (medewerkers) en leden, maar ook andere bezoekers (bijvoorbeeld ouders van jeugdleden) dat zij meewerken aan het naleven van de omgangsregels. Niet alle zaken die anderen kunnen kwetsen, kunnen we in regels verwoorden.
Dan zouden het er veel te veel worden.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat als iets niet genoemd
wordt, dit wel toelaatbaar is.
1. Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij is en discrimineer niet.
Iedereen telt meebinnen de vereniging.
2. Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
3. Ik val de ander niet lastig.
4. Ik berokken de ander geen schade.
5. Ik maak op geen enkele wijze misbruik van mijn machtspositie.
6. Ik scheld niet en maak geen gemene grappen of opmerkingen over anderen.
7. Ik negeer de ander niet.
8. Ik doe niet mee aan pesten, uitlachen of roddelen.
9. Ik vecht niet, gebruik geen geweld, bedreig de ander niet en neem geen wapens mee.
10. Ik kom niet ongewenst te dichtbij en raak de ander niet tegen zijn of haar wil aan.
11. Ik geef de ander geen ongewenste seksueel getinte aandacht.
12. Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
13. Als iemand mij hindert of lastig valt dan vraag ik hem/haar hiermee te stoppen.
Als dat niet helpt, vraag ik een ander om hulp.
14. Ik help anderen om zich ook aan deze afspraken te houden en spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan en meldt dit zo nodig bij het bestuur.
Bijlage 2: Gedragscode (vrijwillige) medewerkers (bron: NOC*NSF)
Veel grenzen in het contact tussen (vrijwillige) medewerkers en minderjarige leden of deelnemers aan de activiteiten van de vereniging zijn niet eenduidig.
Het ene kind wil even op schoot zitten als het troost zoekt, het andere kind heeft behoefte aan een aai over de bol en weer een ander kind vindt het niet prettig om aangeraakt te worden.
Hierover kunnen nooit exacte grenzen worden afgesproken die voor alle kinderen en in alle situaties gelden.
Dat is maar goed ook, want voor veel kinderen is dichtbijheid en lichamelijk contact een voorwaarde om te groeien.
Maar er is wel één heel duidelijke grens en dat is de grens dat seksuele handelingen en contacten tussen (jong)volwassen medewerkers en
minderjarigen, die bij ons komen, absoluut ontoelaatbaar zijn!
Daarom hebben wij als vereniging voor al onze (vrijwillige) medewerkers een gedragscode opgesteld.
De gedragscode bestaat uit twee delen: regels die bijdragen aan een open, transparante en veilige omgeving voor kinderen én vrijwilligers en de omschrijving van seksueel grensoverschrijdend gedrag die het uitgangspunt is van het tucht- en sanctiebeleid dat door de organisatie wordt gevoerd.
Wanneer je bij ons komt werken, als vrijwilliger, stagiair(e) of als betaalde kracht, vragen wij je deze gedragscode te ondertekenen.
Hiermee verklaar je dat je de gedragscode kent en volgens de gedragscode zult handelen.
De gedragsregels voor(vrijwillige) medewerkers:
1. De begeleider moet zorgen voor een omgeving en een sfeer waarbinnen de minderjarige zich veilig en gerespecteerd voelt.
2. De begeleider onthoudt zich ervan de minderjarige te bejegenen op een wijze die hem of haar in zijn/haar waardigheid aantast.
3. De begeleider dringt niet verder door in het privéleven van de minderjarige dan functioneel noodzakelijk is.
4. De begeleider onthoudt zich van elke vorm van seksuele benadering en misbruik ten opzichte van de minderjarige.
Alle seksuele handelingen, handelingen, contacten en – relaties tussen begeleider en minderjarige tot 18 jaar zijn onder geen beding geoorloofd en worden beschouwd als seksueel grensoverschrijdend gedrag.
5. De begeleider mag de minderjarige niet op zodanige wijze aanraken, dat deze aanraking naar redelijke verwachting als seksueel of erotisch van aard ervaren zal worden.
6. De begeleider zal tijdens trainingsdagen, kampen, reizen, uitjes en dergelijke zeer terughoudend en met respect omgaan met minderjarigen en de ruimtes waarin zij zich bevinden, zoals de kleedkamer of slaapzaal.
7. De begeleider heeft de plicht de minderjarige naar vermogen te beschermen tegen vormen van ongelijkwaardige behandeling en seksueel grensoverschrijdend gedrag en zal er actief op toezien dat de gedragscode door iedereen die bij de minderjarige is betrokken,
wordt nageleefd.
8. Indien de begeleider gedrag signaleert dat niet in overeenstemming is met deze gedragscode en bij vermoedens van seksueel grensoverschrijdend gedrag, is hij verplicht hiervan melding te maken bij de daarvoor door het bestuur aangewezen personen.
9. In die gevallen waar de gedragscode niet (direct) voorziet, of bij twijfel over de toelaatbaarheid van bepaalde gedragingen ligt het binnen de verantwoordelijkheid van de begeleider in de geest van de gedragscode te handelen en zo nodig daarover in contact te
treden met een door het bestuur aangewezen persoon.
2. Omschrijving seksueel grensoverschrijdend gedrag met minderjarigen en sanctiebeleid
Onder seksueel grensoverschrijdend gedrag met minderjarigen verstaan wij: elke vorm van seksueel gedrag of seksuele toenadering, in verbale, nonverbale of fysieke zin, opzettelijk of onopzettelijk, die door de persoon die het ondergaat als ongewenst of gedwongen wordt ervaren; en / of plaatsvindt binnen een ongelijke machtsverhouding (volwassene-kind,
hulpverlener-cliënt, leerkracht-leerling, trainer-pupil, leiding-jeugdlid, e.d.); en / of andere handelingen of gedragingen die strafbaar zijn volgens het Wetboek van Strafrecht.
Gedragingen die volgens de bovenstaande omschrijving vallen onder seksueel grensoverschrijdend gedrag met minderjarigen, kunnen worden gesanctioneerd door een tuchtrechtprocedure waarin hoor en wederhoor zal plaatsvinden.
De sancties bestaan uit het voor korte of langere tijd uitsluiten van vrijwilligerswerk met minderjarigen door persoonsgegevens in een centraal register op te nemen.
Seksueel grensoverschrijdende gedragingen met minderjarigen waarvan het bestuur oordeelt dat deze vallen onder het Wetboek van Strafrecht, zullen bij politie/justitie worden gemeld.
Deze gedragscode is …. vastgesteld.
Door de . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . van (naam bestuur /
vergadering) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
vereniging) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ondertekening vrijwilliger: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ondertekening Bestuur Vereniging: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .